31 december 2006

Concert 22 december 2006


Vrijdag 22 december 2006, Concertgebouw Amsterdam
Monteverdi Choir, English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner
Julia Doyle, sopraan
Robin Blaze, countertenor
Nicholas Mulroy, tenor
Matthew Brook, bas

Bach: Cantate Wachet! betet! betet! wachet!, BWV 70
Bach: Cantate Herz und Mund und Tat und leben, BWV 147
Bach: Cantate Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61
Bach: Cantate Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140

Na het heerlijke concert met Bach-cantates door Herreweghe (zie muzieklog 19 november j.l.) nu vier andere Bach-cantates door Gardiner. Ik heb een aantal Bach-opnames van Gardiner (Hohe Messe, Matthaus-Passion, Weihnachtsoratorium) die me in de loop der tijd steeds minder zijn gaan bevallen. En ook dit concert leed aan wat daaraan ten grondslag ligt: Gardiners te rauwe aanpak van de muziek. Gardiner dirigeert Bach alsof hij Mozart, Brahms of Dvorak dirigeert: op de melodie. De accenten zet hij extra stevig aan, en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. Dan blijven de cantates natuurlijk prima overeind, want de muziek is ijzersterk. Maar de ontelbare nuances die Herreweghe naar boven haalt, blijven bij Gardiner onaangesproken. De solisten (uit het koor) zongen gemiddeld goed, maar niet uitzonderlijk. Door Bach werd dit concert toch de moeite waard, maar Gardiner is zeker niet de juiste dirigent voor deze muziek.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb je nog niet gemeld dat ik ook bij dit concert aanwezig was en dat ik me geabonneerd heb op de cantate CD serie van Monteverdi Productions: Soli Deo Gloria, schitterend uitgevoerde dubbele CD ´boekjes´, rechtstreeks via hun website te bestellen.
Het in één jaar uitvoeren van alle cantates op verschillende plaatsen ter wereld is toch een prestatie van formaat.

Herreweghe is misschien de betere dirigent voor dit repertoire, maar de vrije(re) muzikale(re) aanpak van Gardiner spreekt mij erg aan. Daarbij heeft Gardiner veelal de beschikking over betere solisten, die weliswaar niet in elke uitvoering even goed (gekozen) zijn. Vergeet niet dat we bij deze uitvoering te maken hadden met solisten uit het koor!

En het Monteverdi koor is denk ik het beste koor ter wereld. Binnenkort in Rotterdam en Amsterdam met Brahms en natuurlijk ben ik daar weer bij.

02 oktober, 2007 18:38  

Een reactie posten

<< Home