21 januari 2007

Opera 3 januari 2007


Dinsdag 3 januari 2007, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Mozart: Don Giovanni

Don Giovanni - Pietro Spagnoli
Il Commendatore - Mario Luperi
Myrto Papatanasiu - Donna Anna
Marcel Reijans - Don Ottavio
Charlotte Margiono - Donna Elvira
Jose Fardilha - Leporello
Roberto Accurso - Masetto
Cora Burggraaf - Zerlina
Koor van de Nederlandse Opera
Nederlands Kamerorkest o.l.v. Ingo Metzmacher

Waren de ensceneringen van Cosi fan tutte en Le nozze di Figaro goed tot zeer goed, met Don Giovanni sloegen de regisseurs Wieler en Morabito volledig de plank mis. Zozeer zelfs, dat ik tijdens het eerste bedrijf eventjes overwoog om in de pauze naar huis te gaan. Maar de muziek van Mozart is zo onweerstaanbaar dat ik dat niet over mijn hart kon verkrijgen. Don Giovanni is onbetwist de beste opera uit het hele repertoire en met Margiono als Donna Elvira voldoende reden om toch te blijven. Maar wat een dramatische enscenering! In tegenstelling tot de Cosi en Le Nozze gebeuren er op het toneel nu dingen die niets met het verhaal van doen hebben. Tja, dan haak ik af. Nergens een leuke vondst bovendien. De uitvoering was redelijk goed, met Margiono en de Portugese Papatanasiu als Donna Anna als positieve uitschieters. Nu bekend is geworden dat Metzmacher het binnenkort alweer gezien houdt bij de Nederlandse Opera toch ook een kritisch puntje ten aanzien van zijn directie in deze Da Ponte-opara's. Tijdens iedere voorstelling zat er wel eens een zanger een seconde of wat naast. Zoiets hoor ik zelden bij de opera - wat was er aan de hand met Metzmacher? Het schijnt dat ze deze voorstellingen in de toekomst nog eens gaan herhalen. Voor de Cosi en zeker Le nozze maak ik graag nog eens de gang naar het Muziektheater. Maar deze Don Giovanni wil ik nooit meer zien.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ja wat waren dat een miserabele directies van Metzmacher!
Zelfs de zeer ervaren Charlotte Margiono hoorde ik dramatisch in de fout gaan in haar grote aria Mi tradi, toen ze pardoes een paar maten oversloeg. ..
Bij de tweede keer dat ik Le Nozze zag (sommige opera´s zie ik twee keer) liepen een aantal ensembles ook volledig in puin!
Dit waren geen incidenten, Metzmacher is gewoon niet geschikt voor dit repertoire. (Mij werd ingefluisterd dat de DNO zijn contract niet wilde verlengen en hij daarom maar de eer aan zichzelf zou hebben gehouden..)

(Leen Roetman)

30 juli, 2007 22:51  

Een reactie posten

<< Home