20 april 2009

Concert 17 april 2009


Vrijdag 17 april 2009, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Sakari Oramo
Janine Jansen, viool

Lindberg: Chorale
Janácek: Taras Bulba
Sjostakovitsj: Vioolconcert nr. 1


De rondborstige Chorale van Lindberg en de bonte en dramatische verklanking van het Gogol-verhaal door Janácek werden prima gespeeld, maar nagenoeg iedereen in de zaal kwam voor het gedeelte na de pauze. En we werden bepaald niet teleurgesteld. Bij velen is Janine Jansen bekend van haar Vivaldi-, Bruch- en Mendelssohn-opnamen, maar ik hoorde haar alleen eerder tijdens eveneens een A-concert met een overrompelende uitvoering van het vioolconcert van Britten. En nu dan met dat prachtige Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. In preludium staat dat het KCO dit concert voor het eerst uitvoerde in december 1985, gedirigeerd door Haitink en met de toenmalige concertmeester Viktor Liberman als solist. Dat concert was mijn tweede bezoek aan het Concertgebouw(orkest), en mijn eerste keer Haitink. Ik schreef er al een weblog over, zie hier. Enfin, nu dan gespeeld door Janine Jansen, en deze uitvoering zal evenzeer als memorabel in mijn geheugen worden opgeslagen. Want wie dacht dat Jansen het zoveelste vioolsterretje is, werd tijdens dit concert gelogenstraft. Ze is een rasmuzikante, die haar Stradivarius prachtig laat klinken, maar het instrument geenszins ontziet. Technisch perfect, emotioneel geladen, en geweldig in balans met het orkest. Van begin tot eind hield de zaal zijn adem in, want dit was muziekmaken op het hoogst denkbare niveau. Een prachtige vertolking.

3 Comments:

Anonymous NvT said...

Vooral de stiltes in de cadens met een muisstille zaal waarin zelfs de meest verstokte hoester zijn meerdere moest erkennen in de muziek en de lucht gevuld was met hoogspanning waren adembenemend, ik heb nog niet eerder zoiets meegemaakt.

Volgens mij zaten we trouwens bijna naast elkaar (had je een blauw/wit gestreept overhemd aan op rij 6 podium noord?). Ik wilde je aanspreken maar twijfelde ineens of je het was en toen was het momentum voorbij.

21 april, 2009 09:29  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

ja, dat was ik inderdaad

21 april, 2009 20:30  
Anonymous NvT said...

Volgende keer beter dan!

07 mei, 2009 11:11  

Een reactie posten

<< Home