26 maart 2012

Opera 15 maart 2012


Donderdag 15 maart 2012, Muziektheater Amsterdam
De Nederlandse Opera

Händel: Deidamia

Deidamia - Sally Matthews
Nerea - Veronica Cangemi
Achille - Olga Pasichnyk
Ulisse - Silvia Tro Santafé
Fenice - Andrew Foster-Williams
Concerto Köln o.l.v. Ivor Bolton

Bij een Händel-opera denk ik als eerste: oh mijn God, hoe kom ik die 40 da capo-aria's door! Eerdere opvoeringen van Händel-opera's door DNO waren niet altijd geslaagd, maar deze ook in naam bij mij volslagen onbekende Deidamia bleek een grandioze voltreffer. Muziek, enscenering, zangers, orkest: het was een grandioze opera-avond. Regisseur David Alden vergreep zich ooit aan een gruwelijke Un ballo in Maschera, begin jaren negentig, en bleek in 2009 beter te kunnen met Cavalli's Ercole amante (zie hiervan hier de weblog daarvan). Maar nu blijkt hij tot volle wasdom gekomen met deze oogstrelende, leuke en suggestieve uitbeelding van dit pre-trojaans verhaal. Dat openingsbeeld van de koning in witlinnen pak bovenop een grote griekse zuil gezeten: hoe simpel en prachtig kun je het bedenken! Maar goed, een fantastisch zingende Sally Matthews (haar nachtegaal-aria aan het slot van het eerste bedrijf zet de boel in vuur en vlam), een verrukkelijke Olga Pasichnyk die én geweldig zingt én nog beter acteert, Silvia Tro Santafé die niet voor haar onderdoet... De voorstelling is een lust voor oor en oog. Ik zou mezelf tot voor kort ervoor voor gek hebben verklaard, maar ik heb 'voor het lekker' een los kaartje gekocht voor een tweede keer.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Jan Anton,
Als je tijd en zin hebt, ben je van harte welkom op zo 22 april a.s. in Delft of Rotterdam bij De Bezetting Speelt, met een programma rond 100 jaar Jean Françaix. Voor meer informatie kijk op https://pressdoc.com/manage/pressrooms/26538-alles-over-kunst/pressdocs/31635/edit.
Vriendelijke groet!
Richard Stuivenberg
(06 419 329 56)

30 maart, 2012 10:50  

Een reactie posten

<< Home