28 april 2012

Concert 25 april 2012


Woensdag 25 april 2012, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
Marlis Petersen, sopraan
Elisabeth Kulman, alt
Werner Güra, tenor
Gerald Finley, bas
Groot Omroepkoor

Beethoven: Missa solemnis

En dit dus waarschijnlijk mijn laatste concert met Harnoncourt. In november 1985 was mijn eerste bezoek aan het Concertgebouw(orkest) met Harnoncourt (zie hier de weblog daarvan), en sindsdien hoorde ik hem vele malen. De Schubert-symfonieën, de Mozart-Da Ponte-opera's in het Muziekthater (en ook Die Fledermaus), meerdere keren de Matthäus (met Arleen Auger), Dvorák 7, 8 en 9, Bruckner 3 en 4: er waren seizoenen dat Harnoncourt vaker voor het orkest stond dan welke andere dirigent dan ook (althans, zo leek het). Op een superieure Eroïca na geen Beethoven, tot deze week dan. Een opname van die uitvoering van de Eroïca zit in de meest recente Anthology-box van het KCO en is zelfs beter dan zijn opname met het Chamber Orchestra of Europe. Ach ja, hoeveel andere opnames van Harnoncourt zijn voor mij niet de standaard geworden. Zeker niet al zijn opnames, bepaald niet, maar wel vaker dan bij enig andere dirigent. Vorige week hingen er vele microfoons boven het orkest en waren er camera's, nu wederom die microfoons. Ik vermoed en hoop dat van deze reeks concerten een cd in de live-serie van het KCO wordt uitgebracht. Dat zou een prachtig document zijn van waarschijnlijk het laatste optreden van Harnoncourt bij het KCO. Het was een warme verbintenis tussen orkest en dirigent, die begon in 1975. Ik heb daarvan een groot deel meegemaakt, en prijs mezelf er bijzonder gelukkig mee.