28 april 2012

Concert 19 april 2012


Donderdag 19 april 2012, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
Marlis Petersen, sopraan
Elisabeth Kulman, alt
Werner Güra, tenor
Gerald Finley, bas
Groot Omroepkoor

Beethoven: Missa solemnis

Van de vier opnames die ik van Beethovens contrastrijke meesterwerk in de cd-kast heb staan (Harnoncourt, Gardiner, Herreweghe en Von Karajan) is die van Harnoncourt onbetwist de beste. Harnoncourt weet de juiste balans te bewaren tussen religiositeit, vernieuwingsdrang, intimiteit en grandeur. En ook tijdens deze uitvoering was deze balans aanwezig. Ik las vlak voor het concert een interview met de dirigent in NRC Handelsblad, waarin hij zei dat hij het stuk al twintig jaar niet meer gedirigeerd had (die liveopname was misschien wel die vorige keer?). Ook zei hij dat er geen nieuwe afspraak met het KCO gepland stond; gezien zijn leeftijd (82) vond hij dat ook onnodig. Dat gaf dit concert voor mij de lading van een voor-afscheid (ik had voor de laatste uitvoering in de reeks ook een los kaartje gekocht). Ik had een fraaie plaats op het podium, in de hoek tegen de balustrade vrij vooraan, en ofschoon mijn uitzicht werd belemmerd door een cameraman heb ik de verrichtingen van Harnoncourt weer eens goed kunnen volgen. De man dirigeert vooral ook met zijn (adelaars)ogen: wat een concentratie dwingt hij daarmee af. Langzame tempi (zonder pauze duurde dit concert tot iets voor tienen), een uitstekend zingend solistenkwartet en koor, en een klein orkest in topvorm, en dan dat ultieme meesterwerk van Beethoven... Wat kan je je nog meer wensen?

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ik was bij de uitvoering van vrijdag 20 april, ook hier werden opnames gemaakt. Enig idee of dit beelden betreft die ik op internet terug kan vinden?

30 april, 2012 22:28  

Een reactie posten

<< Home