15 mei 2012

Concert 9 mei 2012


Woensdag 9 mei 2012, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons

R. Strauss: Also sprach Zarathustra
R. Strauss: Metamorphosen
R. Strauss: Suite uit Der Rosenkavalier

De combinatie Jansons/KCO/Strauss behoeft eigenlijk geen toelichting meer: de liveopnames van Ein Heldenleben, Don Juan en Eine Alpensinfonie spreken boekdelen. Er hingen deze avond vele microfoons boven het orkest, dus de kans is groot dat ook dit concert later op het eigen KCO-cd-label verschijnt. En hoezeer kijk ik daar nu al naar uit. De opening van Also sprach Zarathustra is sinds een wasverzachterreclame uit de jaren zeventig overbekend, maar breng het maar eens overtuigend ineens. Ik hoorde het stuk eerder door Haitink en De Waart, maar niet zo overtuigend als nu. Ook de dirigenten van mijn opnames op cd (o.a. Reiner, Von Karajan en Kempe) hebben moeite met dit stuk. Maar ik voorspel dat de opname van deze uitvoering onder leiding van Jansons straks iedere andere naar het tweede plan doet verhuizen. De Suite uit Der Rosenkavalier moet in elk geval op cd verschijnen; het is de heerlijkste muzikale uitsmijter die je je kunt voorstellen. En Jansons dirigeert alsof het een ultiem meesterstuk is. Met de Metamorphosen heb ik niet zoveel; het is me te 'bedacht'. Prachtig gespeeld, maar ik wil bij Strauss gewoon veel weelderig orkestgeluid. Vanaf het podium klonk dat daarvoor en erna allemaal verrukkelijk. Tja, Jansons in de Salome en Elektra, dan hoeft daarna echt niks meer...
Geweldige foto van Mat Hennek.

1 Comments:

Blogger Adri van Beelen said...

Na de opening van Zarathustra begint pas de mooiste en ontroerendste muziek die ik ken. Ik wou wederom dat ik er bij was.

Adri van Beelen

11 juni, 2012 19:04  

Een reactie posten

<< Home