07 september 2012

Concert 27 augustus 2012


Maandag 27 augustus 2012, Concertgebouw Amsterdam
Gustav Mahler Jugendorchester o.l.v. Daniele Gatti
Frank Peter Zimmermann, viool

Berg: Vioolconcert
Mahler: Symfonie nr. 7

Een stevig programma. Inclusief toegift door Zimmermann en door de trage tempi in de Zevende symfonie van Mahler ook een lang concert; ik stond pas tegen elf uur buiten. Ik moet erkennen dat ik het Vioolconcert van Alban Berg 'Dem Andenken eines Engels' nog nooit eerder had gehoord; ook niet op cd. Het is best mooi, maar het emotioneerde me bij deze eerste beluistering ook niet. Aan de uitvoering lag dat niet. Frank Peter Zimmermann is een groot violist, speelt technisch perfect en heeft een pracht van een instrument (zijn Stradivarius was ooit van Fritz Kreisler). Zijn Bach-toegift was onaards mooi. Na de pauze Mahlers Zevende; geen onproblematisch stuk, maar ik houd er erg van. Vooral het openingsdeel is een achtbaan van emoties en daardoor al een symfonie op zich. En dan komen er daarna nog vier delen. Gatti opteerde voor relatief langzame tempi en zette de dramatiek nog eens extra aan; ik vond het een gespannen en daardoor ook uitputtende uitvoering. Het orkest bood alles wat Gatti vroeg, speelde uitstekend.

1 Comments:

Anonymous Frank said...

Ik ben het helemaal met je eens Jan; voor mij is de 7de ook een van Mahler's favoriete symfonieën, maar wat een opgave om het uit te zitten met Gatti ondanks het feit dat het orkest meer dan fantastisch speelde. Alleen al de inzet van de symfonie op f of ff...onmogelijk de spanning en aandacht vol te houden. Het was allemaal hard, afmattend en er was, ondanks de langzame tempi, weinig oog voor detail. Jammer inderdaad.

09 september, 2012 14:18  

Een reactie posten

<< Home