20 maart 2013

Recital 17 maart 2013


Zondag 17 maart 2013, Concertgebouw Amsterdam
Grigory Sokolov, piano

Schubert: 4 Impromptus, D899
Schubert: Drei Klavierstücke, D946
Beethoven: Sonate nr. 29 'Hammerklavier'

Ik hoorde Grigory Sokolov ergens in de jaren negentig tijdens een recital waarin hij een geweldige uitvoering van de Derde pianosonate van Brahms speelde. Dit grootse programma kon ik niet overslaan; het was wederom een fantastisch recital. Sokolov speelt gespierd, maar nergens over de top, technisch volmaakt en hij haalt de meest duistere kanten van de muziek naar boven. Men kan zich Schubert intiemer voorstellen, maar ik heb ademloos naar die sublieme Impromptus en Drie klavierstukken zitten luisteren. Van die drie stukken is het tweede me bijzonder dierbaar; het middengedeelte is van onaardse schoonheid, en Sokolov speelde het prachtig. Het programma voor de pauze duurde bijna vijf kwartier; Sokolov begon pas iets voor tienen aan de Hammerklaviersonate. Hoe weerbarstig is Beethoven vergeleken bij Schubert, maar de Hammerklavier wordt terecht als de beste pianosonate uit de hele pianoliteratuur bestempeld. In het programmaboekje een citaat van Berlioz die het stuk perfect karakteriseerde: de uitvoerder moet al zijn virtuositeit en een verpletterende, naar buiten gerichte pianistiek inzetten om de naar binnen gerichte inhoud te realiseren. Dat lukte Sokolov uitstekend. Het Adagio speelde hij uiterst langzaam maar dwong volledige concentratie bij het publiek af. Zo ook tijdens de onmogelijke Finale. Je zou vermoeden dat Sokolov hierna volledig leeggespeeld zou zijn, maar hij beloonde het uitbundige publiek op zes toegiften. Ik herkende wat Scarlatti, een stukje Rameau en als laatste (dacht ik) een late Brahms. Alles subtiel en prachtig. Bij de laatste toegift was de zaal inmiddels half leeg. Ik stond om iets voor half twaalf buiten.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hier was ik niet bij, maar wel vandaag (Palmzondag 2013) bij het oratorium "Golgotha" van Frank Martin, met het Groot Omroepkoor en het KCO! Ik ben er nog stil van... Wat een geladen muziek, emotioneel, spiritueel, wonderlijke akkoorden. De stemmen van de solisten matchten perfect. Ik ben meer geraakt dan door menige Passion van Bach. Ik hoop dat jij dit concert ook gehoord hebt, Jan Anton! Zo niet, dan heb je iets heel bijzonders gemist. De zaal was lang niet uitverkocht ("wat de boer niet kent, dat vreet hij niet"), maar petje af dat het KCO dit toch waagt (net als een paar jaar geleden James MacMillan).

24 maart, 2013 19:27  
Anonymous Anoniem said...

Mais quelle tristesse d’entendre Schubert joué d’une si pauvre manière. un champ de ruines

http://www.resmusica.com/2013/03/25/a-lyon-grigory-sokolov%C2%A0-fortius-fortius-fortius/

27 maart, 2013 23:15  

Een reactie posten

<< Home