29 januari 2014

Concert 16 januari 2014


Donderdag 16 januari 2014, Concertgebouw Amsterdam
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Herbert Blomstedt

Brahms: Tragische ouverture
Brahms: Symfonie nr. 3
Brahms: Haydn-variaties
Brahms: Akademische festouverture

Een wat ongemakkelijk concert. Ik woon vlakbij het Concertgebouw, en kan als ik om 8 uur thuis vertrek daar nog koffie drinken. Heel luxe allemaal, maar nu brak me dat op: ik vergat in de haast vooraf het toilet te bezoeken. Tijdens het eerste deel van de Derde symfonie kreeg ik opeens flinke aandrang. Enfin, ik besloot het tweede deel af te wachten, maar Blomstedt rijgde het tweede, derde en vierde deel zonder rust aan elkaar. Ofschoon ik aan het middenpad zat, durfde ik niet weg te lopen. Ik heb het uiteindelijk nipt gered en zelden zo verlangd naar de pauze, maar ongedwongen luisteren naar die Derde Brahms was er niet bij. Het was verder allemaal een 'gewoon goed, maar niet uitzonderlijk' concert. Brahms is altijd goed, en een dirigent die geen rare fratsen uithaalt kan dan weinig kwaad. Maar bijzonder en groots was het allemaal niet. Jammer, want na zijn onvergetelijke Schubert 9 (zie hier) had ik gehoopt op meer. Een 86-jarige dirigent die nog zo kwiek dirigeert: wél heel bijzonder.

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Interessant, de geschiedenis van je stoelgang.

30 januari, 2014 01:20  
Anonymous Gerrit said...

Met wat bladeren op internet kwam ik toevallig op je weblog, Jan (mag ik je en Jan zeggen). Ikzelf ben ook een klassiek en opera liefhebber en heb tot mijn 64e in Amsterdam gewoond. We hebben dus het een en ander gemeen. Ook ik heb schitterende uitvoeringen in het Concertgebouw gezien en beluisterd. De hoogtepunten waren altijd de Haitink concerten, maar hij was natuurlijk niet de enige waarvan ik genoot. Zelf ben ik nogal kritisch, zeker wat de uitvoering betreft. In mijn opinie zijn (en waren) er maar een paar echt grote dirigenten. In willekeurige volgorde: Toscanini, Karajan, Abado en Haitink. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik de laatste 3 live heb mogen beluisteren. Als je nog een topper weet, Jan, houd ik me aanbevolen.
Ook hebben we soms niet altijd dezelfde smaak als ik zo je weblog lees. Zelf vind ik bijvoorbeeld Wagner vreselijk. Hij is of heeeel saai of vreselijk bombastisch. Maar ja, zo hebben we wat te bediscussieren.
Ik zet je weblog bij mijn favorieten.
Groeten, Gerrit

02 februari, 2014 21:43  
Anonymous Anoniem said...

Weet je waar ik wel s de sch.... van krijg???

04 februari, 2014 19:55  
Anonymous Gerrit said...

Nee, maar dat zou ik nou graag eens willen weten

04 februari, 2014 23:24  
Anonymous Anoniem said...

u vindt alles wel heel geweldig wat het kco produceert ..?

06 februari, 2014 21:41  
Anonymous Gerrit said...

Beetje late reactie, maar dat geeft niet.
Beste Amoniem, Ik weet liever je voornaam, dat praat wat persoonlijker. Je achternaam interesseerd me niet.
Nee, ik vind niet alles geweldig wat het KCO produceert. Maar dat geldt ook voor de andere grote orkesten.
Er is echter op youtube enorm veel vergelijkingsmateriaal. Gisteren bijvoorbeeld Beethoven's 9e van Haitink met het Chamber Orcestra of Europe gezien en beluisterd. Zeker niet het beste orkest wat er bestaat. Maar wat maakt Haitink er iets groots van. Wat een interpretatie. Wat een speelsheid en toch zo ernstig.
Ga maar eens kijken mijnheer X, en let vooral op hoe Haitink met zijn rust, uitstraling en kleine corrigerende gebaartjes het orkest opzweept tot grote hoogte.
Helaas is de combinatie Haitink KCO niet op youtube te vinden. Ik heb het wel op CD. Koude rillingen hoor, Anoniem, tot tranen toe zo mooi. Dat in tegenstelling tot de spectakel en retterdeted die Bernstein er van maakt(maakte)

12 februari, 2014 18:28  
Anonymous Anoniem said...

volgens mij interesseerde het hen geen fluit. kijk maar eens op www.vivacemanontroppo.com die komen tot dezelfde conclusie
Dick

22 februari, 2014 15:04  
Anonymous Anoniem said...

bij deze bezetting past maar één kwalificatie: gewoon niks en beneden hun niveau. zonde van het geld
sietse piet

23 februari, 2014 12:07  

Een reactie posten

<< Home