05 juni 2015

Opera 28 mei 2015

Donderdag 28 mei 2015, Muziektheater Amsterdam
De Nationale Opera

Berlioz: Benvenuto Cellini

Benvenuto Cellini - John Osborn
Giacomo Balducci - Maurizio Muraro
Fieramosca - Laurent Naouri
Teresa - Mariangela Sicilia
Asciano - Michèle Losier
Le Pape Clement VII - Orlin Anastassov
Koor van de Nationale Opera
Rotterdams Philharmonisch orkest o.l.v. Sir Mark Elder

Tweede bezoek aan deze geweldige productie. Het was wederom een groot feest. Ik heb weinig toe te voegen aan mijn vorige beschrijvingen, van de première. Alleen dan dat ondanks de prachtige enscenering - volledig in stijl van wat Berlioz aan muziek componeerde: namelijk doldwaas - en ondanks de geweldige zangers (de hoofdpersonen waren zo ontzettend geloofwaardig en dan nog zo ideaal zingen...), en ondanks het geweldig spelende orkest...: het is vooral Berlioz die alle credits verdient. Wat een originaliteit, wat een eigenzinnigheid, wat een subtiliteiten, wat een onconventionaliteit en wat een humor! Hij stapelt gekte op gekte, je weet niet wat je hoort. Het is overigens niet alleen maar doldwaasheid. Met de dramatische opening van het tweede bedrijf, waar hij in andere toonsoorten de hoofdthema's uit het eerste bedrijf bewerkt - hoe kort en welhaast onopvallend ook - baant hij de paden voor Wagner. Die moet Berlioz' partituur stellig gedetailleerd bestudeerd hebben! Met Il viaggio a Reims was dit dé productie van de Nationale Opera dit seizoen!

1 Comments:

Anonymous Marleen Nijhuis said...

Hoi Jan Anton Brouwer,

Met veel plezier heb ik enkele blogs van je gelezen. Ik ben een redacteur voor een nieuw human interestprogramma genaamd Nederland in de auto.

hiervoor ben ik op zoek naar interessante verhalen van gewone Nederlanders. In het primetime TV programma volgen we mensen in de auto onderweg naar mooie, belangrijke en spannende gebeurtenissen in het leven. We zien wat er in de auto gebeurd en waar in de auto over wordt gesproken. We maken alleen opnames in de auto.

Graag zou ik met je in contact willen komen. Het lijkt ons leuk om een klassieke muziekaanhanger te volgen naar een concert.
Mijn mailadres is marleen.nijhuis@eyeworks.tv bellen mag ook op 020-3467158

Met vriendelijke groet,
Marleen Nijhuis

09 juni, 2015 15:24  

Een reactie posten

<< Home