17 september 2015

Concert 13 september 2015

Zondag 13 september 2015, Concertgebouw Amsterdam
San Francisco Symphony Orchestra o.l.v. Michael Tilson Thomas
Yuja Wang, piano

Beethoven: Pianoconcert nr. 4
Mahler: Symfonie nr. 1

Dit wordt de eerste weblog van een concert met MTT, terwijl ik hem al vaker op de bok van het Concertgebouw zag staan, maar alle keren voor 2006 toen ik deze weblog startte. Met het San Francisco al eens een Mahler 9, en ook een paar keer bij het KCO. Waarom nu niet meer...? Ook op zijn 71ste blijft hij een leuke dirigent om naar te kijken, en zeker niet de lelijkste trouwens. Hij dirigeert wat larmoyant, soms haast suf, maar wanneer het moet zwaait hij driftig heen en weer. Het orkest is na zijn inmiddels twintig jaar chefdirigentschap volledig op hem ingespeeld en dan hoef je ook niet meer te gebaren wat je wilt. Vooruit: het KCO is stukken beter, en een Amerikaans orkest op Europese tour speelt helemaal op zijn gepolijst. Zo'n Mahler 1 (sinds een jaar de derde keer dat ik het stuk hoor) wordt dan wat gewoontjes, maar goed: het klonk allemaal als een te perfect gegoten klok. Yuja Wang speelde het Vierde concert van Beethoven iets te gemaniƫreerd - maar het ongelooflijk subliem gecomponeerde middendeel werd wel perfect gespeeld. En dan is alles goed in het leven.

2 Comments:

Blogger frank said...

Na de afgelopen tijd 'wat slopende Mahlers' van Gatti c.s. te hebben gehoord vond ik MTT met San Francisco een verademing en ook verfrissend. Eigenlijk is dat laatste deel van de eerste symfonie een beetje een draak van een stuk, maar hoe MTT zijn kruit droog hield en e.e.a. regisseerde tot een werkelijke apotheose aan het einde, had ik nog nooit gehoord. Ook de wat merkwaardige vertraging in de Coda functioneerde enorm. Voor mij was dit een zeer vernieuwende manier van uitvoeren met een geweldig Orkest! Heeeel weinig vibrato ook; af en toe leek het wel een 'authentiekeling' deze MTT. Beter of slechter dan het Concertgebouworkest...? Ik vraag het mij af en ook niet heel relevant lijkt mij bij zo'n gepassioneerde uitvoering

18 september, 2015 22:35  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb ook ontzettend genoten van Mahler en lang niet zo verrast geweest door een uitvoering van zijn eerste. Ik vond de toegift van Yuja Wang ook erg leuk, maar ik kan niet op de naam van het stuk komen, kunnen jullie me helpen?

12 oktober, 2015 00:42  

Een reactie posten

<< Home